Nyckeln till allt koreograferande
handlar för mig om medvetna val. Att göra dem och att vara tydlig
med dem.
Ingen rörelse är fel om jag bestämt att den ska vara
där. Inte ens en slarvig rörelse är fel om det är tydligt att den
ska vara slarvig.
Blickar, ansiktsuttryck, fingrar,
kroppar, ryggar... allt går att välja. Vissa val är svåra, andra
känns naturliga och i vissa fall behöver en bryta mot det naturliga
för att skapa något intressant.
De medvetna valen kan också ligga i musiken, valet att gå med eller mot, upp eller ner. De kan göras i rummet, i riktningar och nivåer, eller i möten med andra.
När vi börjar bryta ner det blir valen oändliga, vilket gör koreografens yrke så svårt och beundransvärt.
De medvetna valen kan också ligga i musiken, valet att gå med eller mot, upp eller ner. De kan göras i rummet, i riktningar och nivåer, eller i möten med andra.
När vi börjar bryta ner det blir valen oändliga, vilket gör koreografens yrke så svårt och beundransvärt.
Men det är också de medvetna valen som gör koreograferandet enkelt. I alla fall för min del.
Det gör det begripligt för mig vad jag sysslar med egentligen. Det hjälper mig att minnas vilka rörelser jag satt ihop, för det finns en motivering till varför jag hamnat på en viss plats, i en viss position. De medvetna valen gör det också möjligt för mig att förklara för någon annan vad jag vill ska hända, med vilket uttryck och när.
Det gör det begripligt för mig vad jag sysslar med egentligen. Det hjälper mig att minnas vilka rörelser jag satt ihop, för det finns en motivering till varför jag hamnat på en viss plats, i en viss position. De medvetna valen gör det också möjligt för mig att förklara för någon annan vad jag vill ska hända, med vilket uttryck och när.
Medvetenheten är en första länk till
de medvetna valen. Innan du är medveten om dina rörelser är det
mycket svårt att göra val kring dem. Sara skrev
nyligen ett blogginlägg om just medvetenhet och hur du kan tänka och jobba för att öka medvetenheten i dina rörelser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar