Dom brukar se på mig med tomma
blickar.
Hur förklarar du
sunt förnuft för ett barn?
Foto: Joakim Skierus |
Någon smart människa har sagt att
”Gott omdöme får vi genom våra erfarenheter. Erfarenheter får
vi genom dåligt omdöme”
Sant.
Men när vi t.ex jobbar med akrobatik
finns det inte möjlighet till så många misstag. När eleverna ska
lära sig passa varandra eller själva bedöma utrymmet för en
hjulning är riskerna för stora om de inte själva kan kalkylera på
konsekvenserna.
Inför barnens större idéer kan jag
ofta be dem att stanna upp och känna efter. Känns det inte helt bra
i magen är det troligen inte någon bra idé att testa.
Men helst vill jag att de ska kunna
identifiera riskmomenten själva.
Av vilken anledning kan det gå
fel?
Vart kan det gå fel, åt vilket håll faller det?
Vad kan jag göra för att förhindra det?
Behöver jag hjälp/pass?
Vart kan det gå fel, åt vilket håll faller det?
Vad kan jag göra för att förhindra det?
Behöver jag hjälp/pass?
Oavsett ålder är det alltid viktigt
att våga be om pass när vi sysslar med moment som är svåra för
oss. Lika viktigt är att våga säga ifrån om vi inte skulle känna
oss trygga med att passa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar