måndag 6 januari 2014

En ”yoga-människa”



Vad är det egentligen som jag definierar som en ”yoga-människa”?
Alltså en sån som inte jag är.
Många av mina vänner och kollegor sysslar med yoga på olika nivåer. Jag har mycket gemensamt med dom, ändå identifierar jag mig inte som en person som är gjord för yoga.


I många nutida danstekniker finns inslag av yoga. Yogans rörelsemönster och harmoni används i övningar och koreografier.
Som dansare har jag fått min beskärda del av att andas med rörelsen, upprepa sekvenser om och om igen och att röra mig riktigt riktigt sakta för att känna rörelsen. Det kan vara väldigt intressant, men också frustrerande.
Så jag kopplar yoga till att andas i flock, frustration och regler kring vad som är bra och dåligt.


Å andra sidan har jag bara varit på tre faktiska yogaklasser. Den ena var skittråkig, den andra en bra stretchklass med övningar för kroppskontroll och balans och en tredje helt fantastisk och gav mig nya tankar om rörelse och inspiration till nya utmaningar. 
Alltså har 66% av mina yogaerfarenheter varit bra.
Men tre yogaklasser är kanske inte tillräckligt för att ”bli yoga” ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar