onsdag 1 januari 2014

Jag är inte yoga



                                            ”Jag är ingen yoga-människa”
                                      Jag har sagt det så otroligt många gånger



När jag i mitten av december var på min tredje yoga-klass i livet slog det mig att jag inte skulle märkt att det var yoga om ingen sagt nått. Jag upplevde det som en väldigt bra modern dansklass med fokus på rörelsens ursprung och den naturliga rörelsen.
Läraren, Jonathan Monks pratade om rörelseflöden, blockeringar och vikten av att öppna upp dessa för att kunna ge plats åt rörelsen. Han pratade om hur rörelsen flyttar oss, inte hur vi styr den.
Kan tyckas flummigt, men solklart för en dansare. Och tydligen också för yoga-folket. Sedär, vi är kanske inte så olika.
Monks kallar rörelsen och energin för Gud, inom dansen säger vi närvaro. Potato potato, vi pratar om samma grej.

Monks på youtube

1 kommentar:

  1. Detta ska bli riktigt spännande att följa:) Kanske slutar med att jag tar fram pilatesbollen istället för att säcka framför datorn:) Kram Beatrice

    SvaraRadera