torsdag 20 februari 2014

Går det att vara jordad i luften?


Fotograf: Johan Hartman
Som dansare jobbar jag otroligt mycket med att vara jordad och verkligen jobba med golvet. Ibland är det svårt och jag finner mig själv dansandes golvet.
Men om jag andas och känner in, håller mig jordad, då är vi vänner golvet och jag.

Att vara jordad i dansen innebär (för mig) att lägga tyngdpunkten under marken. Genom det skapas en kontakt mellan mark och människa som ökar medvetenheten i rörelsen och ger balans och trygghet. Det gör det möjligt för dansaren att slutföra rörelsen, att ge den en riktning och på så vis skapa något som är intressant för åskådaren.


Det här har jag helt släppt när jag började jobba i luften. Lite med en befrielse tror jag.
Går det att jobba jordat i luften?
Jag tror det och jag ska jobba hårt för att ta mig dit.

1 kommentar: