måndag 21 april 2014

Aktiv stretch


Att hålla sig stark och rörlig är en förutsättning för en aktiv kropp. Vill du ha tillgång till hela din kropp och kunna njuta av full rörlighet är den aktiva stretchen en verklig tillgång i din träning.
med Milla Floryd
Foto: Joakim Skierus
Aktiv stretch handlar om att jobba i positioner och rörelser som ligger utanför kroppens bekvämlighetszon. Gärna i så kallade maxlägen, då kroppen är så utsträckt som den kan vara i just det läget.
Yogan är till stor del uppbyggd av såna övningar.
Genom att jobba dynamiskt skapar vi ett behov av rörlighet för kroppen istället för att, som i en vanlig passiv stretch, sitta och sträva i en viss riktning. En statisk övning  kan bli abstrakt för kroppen och där det är lätt att bli bekväm eller börja tänka på annat.

Att träna styrka och smidighet är ett ständigt avvägande. Jag vill ha starka och uthålliga muskler men de får inte bli tunga eller i vägen. Samtidigt behöver jag långa, rörliga muskler, men utan att de blir försvagade och gör kroppen instabil. Rörligheten ska vara en tillgång, inte en riskfaktor.

Här är ett par av mina favoritövningar jag tagit med mig från Gotlands Dansutbildningar:
Valkyriastretch
Benstretch med vridning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar