fredag 11 april 2014

Yogatankar

Min strävan efter att förstå vad Yoga är och innebär fortsätter.
Det har blivit tydligt för mig att yoga innefattar mer än solhälsningen. Det handlar om en träningsform och livsstil, en filosofi och praktik kring kroppens behov och möjligheter.
Foto: Joakim Skierus
Kläder: Saprema of Sweden
Yoga kan användas som akrobatisk inriktning likväl som en form av rehabilitering för kropp och själ. Yoga handlar både om aktivitet och vila. Yoga används för att uppnå smidighet, kroppskontroll och styrka. Många övningar känner jag som dansare igen från mina teknikklasser. Den aktiva stretchens filosofi är lika självklar inom den moderna dansen och strävandet efter specifika positioner och stabila maxlägen återfinns inom baletten. 

Yogan, likaväl som dansen, är olika. Och jag blir mer och mer säker på att jag kommer hitta former av yoga att trivas med.
Då jag talar med yogamänniskor är det tryggheten de utstrålar som jag upplever är mest specifikt för Yogan. Där skapas trygga rum, stämningar och rörelser för att kunna utmana och utveckla sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar