torsdag 17 april 2014

Find your center


Foto: Joakim Skierus
Kläder: Saprema of Sweden
Handståendeträningen går framåt. Min senaste upptäckt är att jag tappat mycket kontroll över mitt center, vilket försvårar balansen i alla avseenden.
Så tillbaka till grunderna – vad är center?

Ett kontrollerat center handlar om att skaffa sig en både stabil och rörlig bål. Dansare tränas i att ”hålla ihop” center i alla rörelser för att skapa en medvetenhet genom hela kroppen. De flesta rörelser har center som utgångspunkt och förflyttar sig sedan genom exempelvis armen och ut till fingertopparna.

Det aktiva arbetet i center betyder absolut inte att kroppen skall spännas eller magen dras in utan fungerar som ett rörelsecenter för kroppen, likväl som hjärnan är vårat tankecentra.
Arbetssätten inom dans och yoga är otroligt nära besläktade och jag är övertygad om att träning i det ena utvecklar och fördjupar kunskaperna inom det andra.

Hur tränar jag mitt center?
För att skapa aktivitet genom hela bålen och möjliggöra medvetna rörelser krävs isolerade övningar för rörlighet och styrka.
Här följer länkar till ett par övningar som aktiverar hela center, med fokus på rygg.

Artikulerad ryggrörelse
Stabilitet rygg

1 kommentar:

  1. Artikulerad ryggrörelse har man gjort många gånger^^ Vad jag längtar efter att ha dig som danslärare igen!

    SvaraRadera