torsdag 22 maj 2014

Acroyoga


"AcroYoga - en lekfull inkörsport till tyngre yogor"
 
Det var min vän och kollega Milla Floryd som introducerade mig till acroyogan.
Egentligen var det lite som att lura ett barn att göra något det inte tror att det kan genom att inte berätta vad det är som ska hända.
Jag har ännu inte förstått skillnaden mellan parakrobatik och acroyoga men jag är inte heller säker på att det är viktigt. Kanske handlar det om att det är mer flyt i acroyoga än traditionell par- och gruppakrobatik. Men med nycirkusens framfart förändras de gamla normerna och estetiska kraven vilket gör dem mer lika.
Kanske handlar det om hur en väljer att placera händerna, men en så liten detalj kan väll inte vara allt som skiljer två konstarter från varandra?

Mycket av acroyogan gör dock basen tämligen osynlig vilket gör den opraktisk för scenen. Däremot är det inget som hindrar från att variera bas och flyer eftersom stor och liten inte är den självklara duon inom acroyogan. Kropp och form ger helt enkelt bara olika förutsättning till olika former av rörelse. Våra olikheter blir tillgångar, precis så som jag vill att livet ska vara.

Det är underbart att både basa och flyga. En känner sig stark, stundvis vilsen och upp&ner men alltid upprymd av nya erfarenheter och kunskaper. Det är så mycket vi tror att kroppen inte klarar av innan vi ens låter den prova.

Vill du prova acroyoga i Göteborg?
Hör med facebook-gruppen AcroYoga in Gothenburg
I Malmö?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar