torsdag 13 mars 2014

PTSD och Yoga



Jag har PTSD (post traumatic stress disorder) och därmed en förhöjd andning. Dvs jag andas nästan dubbelt så fort som de flesta andra.
En förhöjd andning får alla vid upplevelse av hot eller stress. Kroppen höjer andningen som beredskap för att ge mer syre till musklerna vid behov av flykt. Det innebär också att perceptionen förstärks och en massa hormoner och kemiska ämnen sänds ut för att kroppen ska hålla sig redo.


Foto: Joakim Skierus
Många har sagt att yoga vore bra för mig just på grund av andningen. Men varje gång jag verkligen försöker andas på instruktörens uppmaning får jag panik. Jag kan inte låta min andning styras. Det går inte. Visst kan jag jobba i mitt eget tempo, utefter min egen andning. Men då far jag som en fluga genom solhälsningen och medan de andra finner ro blir jag svettig och andning ökar ännu mer.

Nu har jag börjat yoga själv. Lite skämsyoga till klyschiga youtube-videor. Men för mig funkar det. Jag börjar hitta ro i yogans rörelsemönster och jag saknar yogan de dagar jag inte tagit mig tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar