torsdag 27 mars 2014

Stark!



Styrka har alltid varit viktigt för mig. Däremot har jag inte alltid varit på det klara med vad styrka innebär. Idag vet jag att det finns många sorters stark.

Att använda kroppen gör mig lycklig.
Foto: Joakim Skierus
Att känna min kropp i arbete, att den har ett behov av att vara stark, vig och uthållig – det gör mig stark i själen. Det finns ett syfte med rörelsen; att uppleva, inspirera, imponera, underhålla eller berätta.
Det är då jag mår bra och klarar av andra saker i mitt liv.
Styrkan i kroppen kan ibland göra att jag glömmer styrkan i att lyssna på sin kropp. Jag luras ofta att tro att mer rörelse gör kroppen stark, när den egentligen behöver vila.

Hur en kropp signalerar är troligen väldigt individuellt. För min del brukar jag bli sjuk eller skada mig. Därför tar jag också tillvara på varje förkylning och muskelvärk till att fundera på och utvärdera min träning. Jag har ju ett mål – är det verkligen dit jag strävar?
Det är lätt att falla in på vägar som är lätta och/eller bekväma. Men att sträva efter att kunna jobba med cirkus och eldkonst är varken lätt eller bekvämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar